Eläköön kuolema – Sielut ja pyhimykset juhlivat

Meitä kuolevaisia koskevat nyt niin tiukat kokoontumisrajoitukset, ettemme pääse Filippiinien hautausmaille muistelmaan pyhimyksiä ja edesmenneitä sukulaisia. Juhlikoot siellä siis sielut ja pyhimykset keskenään.

Eilen Filippiineillä vietettiin halloween-juhlaa, joka tänä vuonna muuttui kuvitteellisesta kuoleman karnevaalista askeleen lähemmäksi todellisuutta kun oven takana koputtaa temppua tai kepposta tarjoavien lasten sijaan koronavirus. Halloweenissa ei ollut tavanomaista sarjakuvamaista leikkisyyttä.

Viikatemiehen makaaberi varjo lyö leimansa myös tämänpäiväiseen pyhäinpäivään (All Saints’ Day, Araw ng mga Santo) ja huomenna vietettävään vainajien päivään (All Souls’ Day, Araw ng mga Patay).

Näillä kahdella juhlapyhällä on nyt aivan erityisen merkitys kun filippiiniläiset muistelevat edesmenneitä sukulaisiaan, joista monet ovat kuolleet koronaan eikä heille pystytty järjestämään tavanomaisia hautajaisia ja muistotilaisuuksia. Elämme edelleen koronamaailmassa, missä menneisyys ei ohjaa nykyisyyttä ja tulevaisuudesta on tullut täysin arvaamaton.

Lisää elämää hautausmaille

Katolinen maailma juhlii 1. marraskuuta pyhäinpäivää. Filippiineillä juhlapäivää kutsutaan undas-nimellä. Sanan alkuperästä on olemassa monenlaisia ​​tarinoita. Itse pidän eniten siitä tulkinnasta, missä undas on johdettu espanjalaisesta sanasta honra, joka tarkoittaa kunnioitusta. Tässä yhteydessä kunnioitukseen kuolleita kohtaan.

Koska filippiinot pitävät perhesuhteiden vaalimista erittäin tärkeänä, halloween ja undas ovat tapa yhdistää kaksi heille rakasta asiaa, juhliminen ja jälleennäkeminen. Monet filippiinot uskovat, että sukulaisten sielut juhlivat undasia elävien perheenjäsenten rinnalla.

Yhä edelleen monet perheet viettävät hautausmaalla koko yön. He tuovat mukanaan sadekatoksen ja leiriytyvät sukulaisten haudan ympärille. He puhdistavat haudat, syövät, juovat ja juhlivat vainajia muistellen. Aikaisemmin hautausmailla pelattiin monenlaisia uhkapelejä, mutta hallitus kielsi sen muutama vuosi sitten.

Hautausmaalla vierailu pyhäinpäivänä on erikoinen kokemus ja mahdollisuus yrittää ymmärtää filippiiniläistä kulttuuria. Sen sijaan, että tunnelma olisi surullinen, filippiiniläiset muistelevat hyviä asioita edesmenneistä sukulaisistaan ja tunnelma on hyvin leppoisa. Undas on sykähdyttävän kaunis elämän ja kuoleman karnevaali.

Koska hautausmaat ovat nyt kiinni, katoliset yhteisöt tarjoavat vaihtoehtoista kokemusta. Undas Online on verkkosivusto, missä ihmiset voivat esittää rukouspyyntöjä kuolleille sukulaisille ja sytyttää virtuaalisen muistokynttilän. Sivustolla lähetetään myös suoria online-messuja.

Kaupungin kaatop… hautausmaa

Undaksen aikaan korostuu yksi merkillinen kulttuuripiirre: Filippiinot kunnioittavat edesmenneitä sukulaisiaan, mutta he eivät kunnioita samalla hartaudella julkisia hautausmaitaan.

Suurimman osan vuotta kaupunkien katoliset hautausmaat tuovat mieleen enemmän näkymät helvetistä kuin paratiisin puistosta: Ruoho kasvaa leikkaamattomana, kuivuneita kukkia ja hajonneita koristeita hujan hajan ja betoniset haudat ovat murtuneet paljasten niiden halloween-näkymät.

Hautausmailla on kahden kerroksen väkeä. Perusvainajat haudataan perheiden omistamiin betonilaatikoihin, jotka käydään siivoamassa ja koristelemassa kerran vuodessa undasin aikaan. Varakkaammat sielut saavat isolla rahalla leposijan omalta erilliseltä VIP-alueeltaan, minne heille rakennutetaan ylellisiä mausoleumeja, jotka pidetään siistinä ympäri vuoden. Filippiinejä kuristava kaikkialle ulottuva eriarvoisuus ulottuu myös ikuisuuteen.

Die hard

Erityisesti tällä hetkellä ihmisiä ahdistavat pikahautaukset, joita sairaalat ja hautaustoimistot joutuvat tekemään koronarajoitusten vuoksi. Jos potilas kuolee sairaalassa, hänet tuhkataan mahdollisimman nopeasti eikä sukulaisille jää mahdollisuuksia järjestää perinteisiä kuolemaan liittyviä riittejä ja seremonioita.

Moni perhe on saanut viime kuukausina sairaaloista kaksi tylyä viestiä: Valitettavasti sukulaisenne on kuollut. Heti perään tulee toinen viesti, missä kerrotaan, että voitte tulla noutamaan tuhkat ja maksamaan laskun.

Tällainen suoraviivainen käytännöllisyys on näissä olosuhteissa ymmärrettävää ja tulee muokkaamaan hautaamisen liittyviä perinteitä ja tapoja. Vasta kuluvan vuosikymmenen aikana polttohautaus on laajemmin tullut perinteisen kalliin ja työlään hautauksen vaihtoehdoksi. Nämä koronan aikana tehdyt pakkotuhkaukset ovat opettaneet monille perheille kuinka paljon käytännöllisempää ja halvempaa tuhkaus on.

Tanssi yli hautojen

Ikivanhan filippiiniläisen uskomuksen mukaan hautausmaalta palattuaan pitää jättää palavat kynttilät kodin oven eteen, jotta sielut eivät seuraisi taloon kummittelemaan. Kynttilöillä osoitetaan, että perheen edesmenneitä jäseniä muistetaan eikä heidän tarvitse tulla sisään muistuttamaan olemassaolostaan.

Toisen vanhan uskomuksen mukaan sadepisarat ovat kuolleiden kyyneleitä. Jos pyhäinpäivänä sataa, sielut itkevät. Nyt sielut saavat vuodattaa kyyneliä tavallista runsaammin kun vuoden toistaiseksi voimakkain taifuuni tanssii hautojen yli.